STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

 

 

Ogólnopolska Szkoła Językowa ,, British School ‘’

Olsztyn ul. Piłsudskiego 44 a

Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz.1606).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1249 oraz z 2023 r., poz. 289 oraz poz. 535).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 r., poz. 120, poz. 526).

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 r., poz. 1169).

PREAMBUŁA

Ogólnopolska Szkoła Językowa ,, British School ‘’ w ramach prowadzonej przez siebie działalności edukacyjnej szanuje dobro dziecka, chroni jego godność oraz przysługujące mu prawa i w tym celu podejmuje działania mające na celu ich ochronę. Każdy pracownik Szkoły traktuje małoletniego z szacunkiem, dba o jego prawidłowy rozwój i uwzględnia jego potrzeby oraz reaguje na zagrożenia. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

Objaśnienia terminów

 

§ 1.

  1. Pod pojęciem Pracodawca rozumie się firmę Szkoła Językowa Agnieszka Bożek-Frelich z siedzibą w Opolu, przy ul. Niemodlińskiej 79 ( dalej jako Szkoła Językowa ,, British School ‘’ lub Szkoła ).

  2. Pracownikiem Ogólnopolskiej Szkoły Językowej ,, British School ‘’ jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Postanowienia niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich ( zwanych dalej Standardami ) dotyczących pracowników stosuje się odpowiednio do osób będących stroną umów cywilnoprawnych.

  3. Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia.

  4. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności rodzic, w tym rodzic zastępczy lub opiekun prawny.

  5. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły, opiekunów dziecka oraz jego rówieśników lub zagrożenie dobra dziecka.

  6. Osobą odpowiedzialną za dostęp do sieci Internet jest pracownik Szkoły prowadzący zajęcia z małoletnimi wykorzystujący sieć jako swoje narzędzie pracy.

  7. Osoba odpowiedzialną za nadzór nad przestrzeganiem Standardów i ich realizacją jest pracownik zajmujący stanowisko Głównego Metodyka.

  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

ROZDZIAŁ II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem/zachowania niedozwolone wobec małoletnich

§ 2.

1. Przed nawiązaniem stosunku pracy ( stosunku cywilnoprawnego ) pracownik składa oświadczenie według wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do Standardów.

2. Pracownik będący stroną stosunku pracy ( stosunku cywilnoprawnego ) według stanu na dzień wejścia w życie Standardów Ochrony Małoletnich, składa oświadczenie według wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do Standardów.

 

§ 3.

1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w Szkole, monitorują sytuację i ich dobrostan.

2. Pomoc dzieciom uwzględnia ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych.

3. Zajęcia dostosowywane są do potrzeb i możliwości uczniów.

4. Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności.

5. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób nie krzywdzący innych i sprzyjający budowaniu relacji z innymi, a także niwelujące zachowania agresywne.

6. Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci), pochwała przekazana rodzicowi.

7. W każdej sytuacji nieodpowiedniego zachowania się dziecka przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza informująca i wyjaśniająca konsekwencje jego czynów.

8. Wszyscy uczniowie są traktowani sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę, umiejętności np.) uczniów.

9. Kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka.

10. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, pracownik Szkoły ma prawo i obowiązek :

1) odseparować dziecko od dostępu do źródła zagrożenia,

2) zapewnić dziecku bezpieczne miejsce,

3) wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań – o ile okoliczności na to pozwolą.

11. W przypadku ratowania zdrowia i życia dziecka pracownicy Szkoły mają prawo i obowiązek udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.

12. Pracownicy Szkoły prowadzący zajęcia zawsze zwracają się do dziecka po imieniu, mówią do dziecka spokojnie, nie podnosząc głosu i używając języka zrozumiałego dla dziecka.

13. W relacji Pracownika Szkoły z małoletnim zakazane jest:

1) naruszanie nietykalności cielesnej np. szarpanie, bicie, popychanie,

2) agresja słowna np. wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, zmuszanie, negowanie uczuć,

3) używanie słów i wyrażeń niecenzuralnych,

  1. stosowanie wobec dziecka przemocy psychicznej, w szczególności gróźb,

  2. ocena postępowania rodziców dziecka w jego obecności,

  3. pozostawianie bez wyjaśnienia decyzji Pracownika wobec dziecka,

  4. obojętność na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu i rozmowy.

  1. Wzmocnienia pozytywne, np., w postaci pochwały i zachęty powinny być najczęściej stosowanym przez pracowników Szkoły środkiem do osiągnięcia celów edukacyjnych.

 

§ 4.

 

  1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

  2. Pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem.

  3. Dane osobowe uczniów są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.

  4. Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 5.

Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.

§ 6.

  1. Pracownik Szkoły nie udostępnia osobom trzecim informacji o małoletnim, ani o jego opiekunach.

  2. Pracownik Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem ucznia i uzyskać zgodę na podanie jego danych kontaktowych osobom trzecim.

  3. Pracownik Szkoły nie kontaktuje osób trzecich z uczniami.

  4. Pracownik Szkoły nie wypowiada się w kontakcie z osobami trzecimi o sprawie dziecka lub jego opiekuna.

 

§ 7.

1. Pracownicy Szkoły, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę jego wizerunku.

2. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

3. Niedopuszczalne jest podanie osobom trzecim danych kontaktowych do opiekuna ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

§ 8.

  1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczenie wizerunku na stronie internetowej Szkoły w celach promocyjnych/ informacyjnych etc.).

  3. Zgoda opiekuna ucznia na utrwalenie jego wizerunku, zawarta jest w „Oświadczeniu Klienta o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych”, które stanowi integralną część Umowy o nauczanie języka angielskiego.

 

 

ROZDZIAŁ III

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

 

§ 9.

 

1. W sytuacji uzyskania przez pracownika Szkoły informacji o krzywdzeniu małoletniego, bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, pracownik Szkoły ma obowiązek niezwłocznego przekazania uzyskanej informacji Głównemu Metodykowi, sporządzając służbową notatkę. W sytuacji wskazanej w zdaniu poprzedzającym Główny Metodyk zakłada kartę interwencji i podejmuje działania wyjaśniające, w szczególności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz z uczniem/uczniami podejrzanymi o krzywdzenie – w sytuacji jeżeli krzywdzenia dopuścili się małoletni.

2. W sytuacji, kiedy fakt krzywdzenia jest ujawniony pracownikowi Szkoły w trakcie zajęć, prowadzący zajęcia informuje sekretariat Szkoły o tym fakcie i otrzymuje wsparcie w postaci pracownika, który zapewni opiekę grupie dzieci. Prowadzący zajęcia podejmuje w tym czasie rozmowę z dzieckiem, dbając jednocześnie o odpowiednie jej warunki ( spokojne, odosobnione miejsce). Dziecko nie może być odesłane do innego pracownika. W przypadku wskazanym w zdaniu pierwszym zapisy ust. 1 mają zastosowanie odpowiednio.

  1. Zapis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przypadku, kiedy Główny Metodyk uzyskał informację o krzywdzeniu małoletniego od innej osoby niż pracownika Szkoły.

 

§ 10.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji według wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do Standardów.

  2. Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

§ 11.

  1. W celu wsparcia małoletniego, po ujawnieniu jego krzywdzenia ustala się plan wsparcia.

  2. Ustalając plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia bierze się pod uwagę wszelkie działania w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa i wsparcia, w szczególności zaś:

    1. podjęcie przez Szkołę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa,

    2. zawiadomienie opiekunów małoletniego,

    3. zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny),

    4. ustalenie form wsparcia, jakie Szkoła zaoferuje dziecku i opiekunom wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za poszczególne działania.

  1. Szkoła może powołać zespół interwencyjny, któremu przewodniczy Główny Metodyk. W skład zespołu powinny wejść osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia małoletniego.

  2. Zespół interwencyjny sporządza plan wsparcia małoletniego, uwzględniając wskazania określone w ust. 1 na podstawie informacji uzyskanych od członków zespołu.

  3. W celu eliminacji zachowań niepożądanych, zespół interwencyjny opracowujący plan wsparcia małoletniego powinien wziąć pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy i wskazać działania zaradcze.

  4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół.

  5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

  6. Główny Metodyk monitoruje przebieg realizacji planu wsparcia małoletniego.

 

 

ROZDZIAŁ IV

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego

§ 12.

  1. Jeśli pracownik Szkoły podejrzewa, że małoletni doświadcza krzywdzenia przez innego pracownika Szkoły lub dorosłego, niebędącego rodzicem/ opiekunem prawnych dziecka, zobowiązany jest do zapewnienia małoletniemu bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie.

  2. Pracownik, o którym stanowi ust. 1 przekazuje niezwłocznie informacje Głównemu Metodykowi, który zawiadamia niezwłocznie Pracodawcę.

  3. Pracodawca zawiadamia policję pod numerem 112 lub 997 oraz zawiadamia rodziców lub opiekunów małoletniego o incydencie i udziela niezbędnych informacji tj. o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy).

  4. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika Szkoły, osoba ta zostaje niezwłocznie odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi (nie tylko małoletnim pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

  5. W przypadku gdy pracownik Szkoły dopuścił się wobec małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Pracodawca powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia.

 

§ 13.

1. Jeśli pracownik Szkoły podejrzewa, że małoletni doświadcza krzywdzenia przez rodzica, opiekuna prawnego dziecka, niezwłocznie interweniuje i zapewnia małoletniemu bezpieczne miejsce.

2. Pracownik przekazuje niezwłocznie informacje Głównemu Metodykowi, który zawiadamia niezwłocznie Pracodawcę.

3. Pracodawca ma obowiązek zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy).

4. Dalsze postępowanie odbywa się zgodnie z kompetencjami instytucji wskazanych w ust. 3.

 

§ 14.

  1. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

  2. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112.

  3. Poinformowania służb dokonuje pracownik Szkoły, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.

  4. W każdym przypadku powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz z przebiegu każdej interwencji należy uzupełnić Kartę Interwencji ( załącznik nr 2 )

  5. Kartę Interwencji załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez Głównego Metodyka.

 

ROZDZIAŁ V

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich

§ 15.

  1. Szkoła co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny Standardów Ochrony Małoletnich w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

  2. W celu o którym stanowi ust.1 Główny Metodyk przeprowadza wśród pracowników Szkoły anonimową ankietę dotyczącą realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, zgodnie z wzorem wskazanym w Załączniku nr 3.

  3. W toku oceny, o której stanowi ust. 1 bierze się pod uwagę również uwagi zgłaszane przez uczniów, ich opiekunów prawnych - o ile miały miejsce.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

§ 16.

  1. Główny Metodyk jest koordynatorem Szkoły do spraw wdrażania i zmian Standardów Ochrony Małoletnich i jest odpowiedzialny za:

  1. przygotowanie pracowników Szkoły do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich,

  2. monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich,

  3. reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz zaproponowanie ewentualnych zmian w treści Standardów Ochrony Małoletnich,

  4. prowadzenie rejestru interwencji wraz z gromadzeniem Kart Interwencji.

  1. Pracownicy Szkoły oraz opiekunowie prawni małoletnich są uprawnieni do zgłaszania Głównemu Metodykowi propozycji zmian Standardów Ochrony Małoletnich i wskazywać przypadki ich naruszenia.

  2. Główny Metodyk dokonuje analizy poziomu realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i sporządza, w razie takiej potrzeby, raport stanowiący podstawę do wprowadzenia zmian w treści Standardów Ochrony Małoletnich, który przekazuje Pracodawcy.

  3. Po wprowadzeniu zmian w treści Standardów Ochrony Małoletnich Główny Metodyk ogłasza je małoletnim oraz ich opiekunom prawnym w trybie § 17 oraz zapoznaje ze zmianami pracowników Szkoły na okoliczność czego składają oni oświadczenie analogiczne do treści Załącznika nr 4 do Standardów.

 

ROZDZIAŁ VII

Zasady i sposób udostępnienia rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

 

§ 17.

  1. Standardy Ochrony Małoletnich stanowią dokument ogólnodostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i opiekunów.

  2. Szkoła publikuje Standardy Ochrony Małoletnich na stronie internetowej Szkoły oraz zapewnia ich dostępność w sekretariacie Szkoły.

  3. Szkoła zamieszcza w swoim lokalu, w widocznym miejscu Standardy Ochrony Małoletnich w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VIII

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

§ 18.

  1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia jest każdy pracownik Szkoły, który następnie niezwłocznie zawiadamia Głównego Metodyka.

  2. Główny Metodyk prowadzi rejestr interwencji wraz z gromadzeniem Kart Interwencji.

  3. Procedury postępowania w przypadku przyjęcia zgłoszeń określonych w ust. 1 określa rozdział IV Standardów Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ IX

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

§ 19.

1. Każdy przypadek zgłoszenia incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego jest dokumentowany w formie karty interwencji, o której stanowi § 10 ust. 1. Załącznikiem do karty interwencji może być notatka służbowa pracownika Szkoły lub inne dokumenty związane ze sprawę objętą jej treścią.

2. W przypadku powołania zespołu interwencyjnego, o którym stanowi § 11 ust. 3 sporządza się protokół zawierający w szczególności plan wsparcia małoletniego. Załącznikiem do protokołu mogą być dokumenty związane ze sprawą objętą jego treścią

3. Główny Metodyk:

1) gromadzi karty interwencji i prowadzi ich rejestr,

2) gromadzi protokoły zespołów interwencyjnych.

4. Dokumenty o których stanowi ust. 3 przechowuje się w sposób zabezpieczony przed dostępem osób trzecich

 

ROZDZIAŁ X

Wymogi dotycząc niebezpiecznych relacji między małoletnimi/zachowania niedozwolone

§ 20.

1. Małoletni mają prawo do przebywania i funkcjonowania w bezpiecznych dla nich warunkach. W związku tym pracownicy Szkoły dokładają wszelkich starań w tym zakresie.

2. Małoletni mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania, w szczególności określonych w Standardach Ochrony Małoletnich.

3. Małoletni uznają prawo swoich rówieśników szkolnych do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie dyskryminują oraz nie naruszają praw innych małoletnich.

  1. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec ich rówieśników nie może naruszać ich poczucia godności czy wartości osobistej. Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i wolności swoich kolegów i koleżanek, wynikających ze społecznie przyjętych norm i wartości, takich jak: prawo do własnego zdania, prawo do poszukiwań i popełniania błędów, prawo do własnych poglądów, wyglądu i zachowania.

  2. Kontakty między małoletnimi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, którą charakteryzuje: używanie zwrotów grzecznościowych, uprzejmość, życzliwość, poprawny i wolny od wulgaryzmów język, kontrola swojego zachowania i emocji, wyrażanie sądów i opinii w sposób nieobrażający i niekrzywdzący innych.

  3. Małoletni budują wzajemne relacje poprzez: niwelowanie potrzeby rywalizowania między sobą, a w zamian budowanie wzajemnego zrozumienia oraz konstruktywnego rozwiązywania powstałych problemów i konfliktów. Relacje między małoletnimi tworzone są w oparciu o akceptuję i wzajemny szacunek.

  4. Małoletni okazują zrozumienie dla trudności i problemów swoich rówieśników, oferując im pomoc. Nie wyśmiewają, nie krytykują, nie kpią, nie szydzą z ich słabości.

  5. W kontaktach między sobą, małoletni nie powinni zachowywać się prowokacyjnie i konkurencyjnie nie powinni również mieć poczucia zagrożenia, czy odczuwać wrogości ze strony innych małoletnich.

  6. Małoletni mają prawo do własnych poglądów, opinii i punktu widzenia oraz pełnego wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.

  7. Małoletni nie mogą akceptować, usprawiedliwiać, ani stosować, z jakiegokolwiek powodu, agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej.

  8. Małoletni mają obowiązek, przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników szkoły o zaistniałych zagrożeniach.

  9. W sytuacji, kiedy małoletni jest świadkiem stosowania przez innego małoletniego jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np. poprzez: pomoc ofierze, ochronę ofiary czy szukanie pomocy dla ofiary u osoby dorosłej.

  10. W sytuacji, kiedy małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc.

 

§ 21.

Niedozwolone zachowania małoletnich w Szkole obejmują:

  1. stosowanie agresji i przemocy fizycznej w różnych ich formach, np. bicie, popychanie,

  2. wymuszenia,

  3. napastowanie seksualne,

  4. zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań,

  5. stosowanie agresji i przemocy słownej w różnych ich formach, np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, drwienie, szydzenie, obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary,

  6. groźby,

  7. stosowanie agresji i przemocy psychicznej w różnych ich formach, np.: poniżanie wykluczanie, izolacja,

  8. wulgarne słownictwo i gesty,

  9. śledzenie, szpiegowanie,

  10. niszczenie, zabieranie rzeczy należących do małoletniego,

  11. stwarzanie niebezpiecznych sytuacji np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do Szkoły ostrych narzędzi, czy innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie Szkoły,

  12. palenie papierosów, spożywanie alkoholu,

  13. rozprowadzanie i stosowanie narkotyków, środków odurzających,

  14. celowe niszczenie lub brak poszanowania własności innych osób oraz własności Szkoły,

  15. kradzież przedmiotów należących do innych osób lub stanowiących własnoś

  16. Szkoły,

  17. wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy,

  18. rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów, udział w bójce,

  19. szykanowanie z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu,

  20. niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów np. bicie, wyzywanie, dokuczanie,

  21. znęcanie się lub współudział w znęcaniu się, zorganizowana przemoc, zastraszanie,

  22. fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób, bez ich zgody,

  23. upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.

 

ROZDZIAŁ XI

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.

§ 22.

1. Zajęcia w Szkole odbywają się z wykorzystaniem sieci Internetowej bezpośrednio przez uczniów tylko i wyłącznie do celów edukacyjnych pod nadzorem lektora prowadzącego zajęcia.

2. Szkoła zapewnia pracownikom możliwość korzystania z Internetu poprzez przewodową sieć, której jest administratorem.

3. Pracownicy Szkoły prowadzący zajęcia z małoletnimi wykorzystują w trakcie zajęć interaktywną tablicę z dostępem do sieci Internet ( zwaną dalej urządzeniem ) , jako swoje narzędzie pracy i są oni zobowiązani do zabezpieczenia urządzenia przed nieuprawnionym dostępem małoletnich, w szczególności do treści które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. Urządzenie posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych.

4. Wykorzystywanie urządzenia odbywa się wyłącznie w procesie edukacyjnym przez pracownika Szkoły i pod jego nadzorem. Zakazana jest samodzielna praca z urządzeniem przez małoletnich.

5. Pracownik Szkoły informuje małoletnich o zakazie samodzielnej pracy z urządzeniem.

6. Podczas zajęć edukacyjnych małoletni mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu wyłącznie do celów edukacyjnych tj. realizacji gier i zabaw interaktywnych oraz pod nadzorem lektora prowadzącego zajęcia,

 

 

ROZDZIAŁ XII

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

§ 23.

  1. Ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie odbywa się w szczególności poprzez:

  1. bieżący nadzór nad małoletnimi przez pracownika Szkoły,

  2. wykorzystywanie Internetu w trakcie zajęć wyłącznie poprzez używanie tablicy interaktywnej, do której dostęp posiada wyłącznie pracownik Szkoły i zabezpieczonej opcjami filtrowania treści internetowych,

  3. wykorzystanie, dla celów wskazanych w pkt 2 wyłącznie przewodowej sieci, której administratorem jest Szkoła,

  4. zakaz samodzielnego wykorzystywania tablicy interaktywnej przez małoletnich,

5) korzystanie przez małoletnich podczas zajęć z telefonu komórkowego/ innych urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu, wyłącznie do celów edukacyjnych tj. realizacji gier i zabaw interaktywnych oraz pod nadzorem lektora prowadzącego zajęcia,

 

2. W razie naruszenia przez małoletniego zakazu określonego w ust. 1 pkt 4 i/lub 5 pracownik Szkoły przeprowadza z małoletnim rozmowę mającą na celu uświadomienie wpływu niektórych treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju małoletniego.

3. W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o występującej cyberprzemocy, pracownik Szkoły niezwłocznie zgłasza problem Głównemu Metodykowi, który kontaktuje się z rodzicami lub opiekunami małoletniego, a jeśli zachodzi potrzeba powiadamia właściwe instytucje i organy.

 

RODZIAŁ XIII

Przepisy końcowe

 

§ 24.

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2024 roku i podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Szkoły oraz w widocznym miejscu w lokalu Szkoły w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

2. Wszelkie zmiany Standardów Ochrony Małoletnich podlegają publikacji w sposób, o którym stanowi ust. 1.

 

 

 

Ogólnopolska Szkoła Językowa ,, British School ‘’

 

Wykaz załączników

 

Załącznik nr 1 - oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich,

Załącznik nr 2 - karta interwencji,

Załącznik nr 3 - anonimowa ankieta monitorująca Standardy Ochrony Małoletnich,

Załącznik nr 4 - oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich.

 


 

Załącznik nr 1

do Standardów Ochrony Małoletnich

 

OŚWIADCZENIE

o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich

 

Oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne, ani dyscyplinarne w tym zakresie.

 

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Ogólnopolskiej Szkole Językowej ,, British School ‘’ i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

Olsztyn dnia

imię i nazwisko ( czytelnie )

 


 

Załącznik nr 2

do Standardów Ochrony Małoletnich

 

 

KARTA INTERWENCJI

 

1.Imię i nazwisko dziecka

……………………………..................…………………………………………………..………………………………………………….…………

2.Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

…………………………….............................................................………………………………………………..………………………

3.Przyczyna interwencji (osoba krzywdząca, forma krzywdzenia)

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4.Opis podjętych działań np. podjęte ustalenia, spotkania z opiekunami, zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, inny rodzaj interwencji)

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5.Inne istotne informacje

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Olsztyn dnia

Główny Metodyk

 


 

Załącznik nr 3

do Standardów Ochrony Małoletnich

 

ANONIMOWA ANKIETA

monitorująca realizację Standardów Ochrony Małoletnich

w Ogólnopolskiej Szkole Językowej ,, British School ‘’

 

1. Czy znasz dokument Standard Ochrony Małoletnich ?

a. tak

b. nie

2. Czy zapoznałeś się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich?

a. tak

b. nie

3. Czy stosujesz w swojej pracy wytyczne zawarte w Standardy Ochrony Małoletnich?

a. tak

b. nie

4. Czy według Twojej oceny Standardy Ochrony Małoletnich są przestrzegane?

a. tak

b. nie

5. Czy zaobserwowałeś naruszenie Standardów Ochrony Małoletnich ?

a. tak

Jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to naruszenie?

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b. nie

6. Czy masz jakieś uwagi do Standardów Ochrony Małoletnich?

a. tak

Jeśli tak, to jakiego rodzaju są to uwagi ?

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………..................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b. nie

 

? właściwe zakreślić

 


 

Załącznik nr 4

do Standardów Ochrony Małoletnich

 

OŚWIADCZENIE

o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

 

 

Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Ogólnopolskiej Szkole Językowej ,, British School ‘’ i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

 

 

Olsztyn dnia

imię i nazwisko ( czytelnie )